Ser jag mer nu?

Ända sen jag bestämde mig för att verkligen ta det här med att söka till polis på allvar har jag ställt inför en del scenarion. Vet inte om det är för att jag själv tänker till och verkligen stannar upp när jag ser något som jag inte tycker verkar vara okej eller att jag helt enkelt är på rätt plats vid rätt tillfälle. När jag var på väg mot tunnelbanan igår kväll så ser jag hur en kvinna ligger på marken och tre människor står runt henne och tittar på henne. Jag går fram och frågar om vad som har hänt och om någon larmat ambulans. Visar sig att mannen har sett hur kvinnan vinglat till och trillat till marken. Tjejerna har precis som jag precis kommit till platsen. Pratar med SOS om vad som inträffat och de vill skicka fram en ambulans eftersom mannen upplever att kvinnan varit medvetslös. Jag väljer att stanna kvar till ambulansen kommer, mannen har inte tid att vänta så jag och de två andra tjejerna stannar med kvinnan. Sätter mig på huk och försöker få kontakt med kvinnan. Hon svarar på mina frågor och berättar att hon heter Pia. Pia är ganska så bra i gasen och vill gärna ställa sig upp, men jag får henne att stanna på marken. Alkoholen har fått henne att trilla en gång och risken för att det ska kunna hända igen är överhängande. Vi pratar om lite olika saker och jag håller Pias hand under hela samtalet. Hon har en otäck bula på huvudet som växer och blir blåare och blåare. Pia vill inte åka in till sjukhuset utan vill bara gå hem för att sova. Ambulansen kommer till platsen och Pia förklarar väldigt tydligt att hon inte tänker åka till SöS. Pia har under vårt samtal berättat en del om sig själv, bl.a. att hon jobbar på en skola och att hon är homosexuell. Ambulanspersonal vill gärna att Pia ska följa med till sjukhuset eftersom hon äter blodförtunnande medicin. Det brukar inte vara en bra kombination med att man trillat och slagit sig. Det hela slutar med att jag frågar Pia vad hon hade sagt till någon av sina elever om de slagit sig i huvudet? Varpå hon svarar att hon hade sagt åt eleven att åka till sjukhuset. Jag frågar då väldigt rättfram varför hon håller på att krånglar? Då sätter hon sig på båren, lägger huvudet på sned och säger: Du verkar klok så jag får väl lyssna på dig då. Ambulanspersonalen ler tacksamt och jag går till tunnelbanan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0