Lite förvånade.

Jag jobbar ju på hotell och har gjort det i några år. Här på mitt nuvarande jobb är jag långt ifrån den med mest erfarenhet. Av just den anledningen blir jag så förvånad över dessa nybörjarmisstag som uppenbarar sig. Handlar det om att vissa kollegor inte orkar engagera sig eller vet de helt enkelt inte hur de ska göra? Jag är av den inställningen, vet jag inte så frågar jag. Så när jag i morse sa till min chef att det är nog bra om man är uppmärksam på ankomstlistan och dubbelkollar alla ankomsterna under hela dagen så trodde jag att det skulle bli gjort. Det första jag hittar när jag börjar mitt shift är en dubbelbokningen. Det jag finner så lustigt i det hela är att vi kan dubbel och trippelkolla alla våra ankomster som inte är bokade via E-mail eller telefon.
Nåväl, jag är inte skrämd av att ligga minus, snarare tvärtom. Det triggar mig till att göra ett ännu bättre jobb. Nu gick vi från -1 till nollan på grund utav den här dubbelbokningen. Sen att någon lyckats checka in någon som heter Sandin på en bokning som är gjort under Westmar finner jag också väldigt märkligt... Okej om det varit Westman och Westmar... Men nu är dessa två namnet inte ens på samma planet. Jag kanske är ett underbarn men jag kommer ihåg nästan alla mina incheckningar mer eller mindre, oavsett om jag jobbar dag eller natt. Har jag checkat in gästen och den kommer för att checka ut så vet jag i 98% av fallen vilket namn eller rumsnummer som gästen hade. Så jag har lite svårt att ta att någon inte kommer ihåg när det trots allt är ditt jobb att komma ihåg. Nu löste sig även det här dilemmat men jag har fortfarande en ankomst kvar så fullt kommer jag inte få, såvida inte någon walk-in dyker upp. Det har sagt förut och det tåls sägas igen, för att få fullt måste man överboka.
Nu låter jag väldigt bitter och sur men mina kollegor har även fina sidor. Personen som jag framför allt tänker på i detta inlägg har inte riktigt varit sig själv sista tiden. Ställde frågan igår om allt är som det ska, och fick svaret om att personen är jättelycklig. Så mer än så kan jag nog inte göra.
/Ida

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0